
Northcones krocksäkra stolpar följer SS-EN 12767 standarden, vilken är normgivande för krocksäkra stolpar. Standarden är framtagen av den europeiska standardiseringsorganisationen CEN och innehåller tre olika uppgifter:
1) Krockhastighet
2) Energiabsorbtionskategori
3) Säkerhetsnivå för passagerare.
Gällande krockhastighet så utförs ett krockprov genom att en liten bil 900 kg med förare (en docka vägandes 78 kg), får krocka in i en fullt utrustad stolpe (elkablar, armatur) först i 35k m/h och därefter i högre hastighet (50,70, 100km/h) beroende på vad stolpen klarar. En stolpe som är testad i 100 km/h kan användas på vägar oavsett hastighet. Stolpar testade i 70 km/h bör inte användas på vägar med hastigheter över 70 km/h osv.
Gällande energiabsorption så bedöms detta utifrån 3 nivåer; HE (High-Energy), LE (Low-Energy) och NE (Non-Energy).
Tittar man slutligen på skaderiskklassen så är detta ett mått på hur stor skadeföljden på föraren (dockan) blir vid kollisionen med stolpen. Vid utvärderingen används begreppen ASI (Acceleration Severity Index = acceleration i X,Y,Z led), THIV (Theoretical Head Impact = med vilken hastighet förarens huvud fortsätter i färdriktningen , en viss tid efter bilens islagning i stolpen) samt PHD (Post-Impact Deceleration). Skaderiskklassen anger därmed skadenivån för passagerare, där 3 är det bästa värdet, alltså lägst skada. Stolpar med den högsta nivån 3 kan användas på alla vägar, stolpar i nivå 2 kan användas på vägar med kravnivå 2 eller lägre.
Givet definitionerna ovan så betyder alltså en 100HE3 klassad stolpe att den är testad i 100km/h, uppfyller kraven för HE (alltså energi absorption) och samtidigt innehar den högsta säkerhetsnivån för förare och passagerare, dvs 3.
Northcones belysningsstolpar finns idag certifierade i både klasserna HE och NE. Samtliga stolpar är även CE märkta och godkända enligt SS-EN 40 (standard för belysningsstolpar). Läs mer under respektive belysningsstolpe.